Itätuulenkuja 3 B, 02100, Espoo
Seuraa meitä:
Palvelut

Äitiyspalvelut

Tulevana äitinä haluat varmasti voida hyvin ja harjoitella turvallisesti raskauden aikana. Sovelletulla harjoittelulla saat tukea hyvän ryhdin ja voimien säilyttämiseksi, jotta jaksaisit kantaa kasvavan vatsasi raskauden aikana sekä myöhemmin kantaa vauvaasi. Äitiyspilates lisää myös kehotietoisuuttasi ja valmistelee synnytykseen. Lihasten vahvistumisen lisäksi opit myös rentouttamaan kehoasi paremmin. Synnytyksen jälkeen voit aloittaa harjoittelun lopputarkastuksen jälkeen, noin viikon 6 kohdalla. Mukautettu harjoittelu on turvallista ja auttaa kehoasi palautumaan. Tasapainoisella harjoittelulla saat voimia ja jaksamista vauva-arkeesi. 

Studiolla on tarjolla äideille fysioterapia ja äitiyspilates/liikuntapalveluita, yksityistunteina sekä ryhmämuotoisesti.

Suosittelemme harjoittelun aloittamista yksityiskäynnillä äitiysfysioterapeutin tai pilatesohjaajan kanssa, koska jokaisen tilanne on yksilöllinen. Yksityistunnilla voimme keskustelemalla rauhassa tilanteestasi ja sinulle sopivimmasta harjoitteluvaihtoehdosta.

PilatesTapiola:ssa ja Äitiysfysio Espoo:ssa painopiste harjoittelulla on yksilöllisessä harjoittelussa. Suositumpia tuntemamme ovatkin yksityistunnit ja  Circuit-pienryhmät, joissa harjoitellaan 4 hengen pienryhmässä omien tavoitteiden mukaisesti. Liikkeet valitaan yksilöllisesti sinulle, jolloin esim. synnytyksestä palautuminenkin on nopeampaa.

Halutessasi voit osallistua kursseille ja viikkotunneille suoraan ilman yksityistuntia. Kaikki äitiystunnit ovat sekä raskaanaoleville että synnyttäneille sopivia:
Raskaana ollessa soveltuvat myös:
Raskaana ollessasi voit osallistua myös matto- ja Reformer- pilatestunneille ja muillekin viikkotunneille, mikäli vointisi niin sallii. Ohjaaja antaa tarvittaessa vaihtoehtoisia liikkeitä näillä tunneilla. Loppuraskautta kohden suurin osa haluaa vaihtaa äitiyspilates-tunneille tai Circuit-pienryhmään, jossa harjoitellaan rauhallisemmin yksilöllisten tavoitteidesi mukaan.
Synnyttäneille soveltuvat myös:
Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä ja sinun kannattaa keskustella ohjaajan kanssa, missä vaiheessa sinun kannattaa siirtyä muille viikkotunneille.

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista kuntoutusta ennen raskautta, odotusaikana ja synnytyksen jälkeen. Vastaanotolle voi tulla vaikka synnytyksestä olisi kauan. Keskivartaloon tai lantionpohjaan voi olla haastavaa saada tuntumaa, vaikka aikaa olisi kulunut paljon. Keskivartalon muuttunut toiminta voi oireilla muunmuassa selkäkipuna.
Tavoitteena on tukea kehoa jaksamaan raskauden tuoman kuormituksen, saada luottamusta synnytykseen ja palautumaan mahdollisimman hyvin synnytyksestä. Lantionpohjan ja vatsalihasten erkauman tutkiminen ja huomioiminen kuuluvat tärkeänä osana äitiysfysioterapiaan. Lantionpohjan lihasten oikeanlainen harjoittelu käydään rauhassa vastaanotolla läpi. Keho toimii kokonaisuutena ja siksi harjoittelussa kiinnitetään huomiota myös kehon linjaukseen ja lihastasapainoon. Sovelletut yksilölliset harjoitteet ovat turvallisia kaikissa vaiheissa.
Kevyet manuaaliset hoidot voivat rentouttaa ja auttaa äitiä jaksamaan paremmin. Ennaltaehkäisy on paras tapa kipuja vastaan, mutta tarvittaessa vaivoja ja kipuja hoidetaan fysioterapeuttisesti.
Fysioterapeuttinen jälkitarkastus
Neuvolan jälkitarkastus voi olla hyvin suppea ja usein mieleen jää vielä askarruttavia kysymyksiä.
Fysioterapeutin vastaanotolla arvioimme palautumista synnytyksestä.
Lantionpohjan toimintaa tutkitaan EMG:llä, Saat ohjeistusta muunmuassa lantionpohjan ja keskivartalon progressiivisiin harjoituksiin ja mahdollisten arpien hoitoon, Keho huomioidaan tarvittaessa myös kokonaisvaltaisemmin äitiysfysioterapeutin vastaanotolla.
Äitiysfysioterapiaa on palveluinamme yksiökäynneillä sekä 4 hengen Circuit pienryhmässä (yksilöllinen harjoittelu).

Vatsalihasten erkaantuma

Vatsalihaksia yhdistää valkoinen jännesauma, linea alba, jonka napakkuus on tärkeää vatsalihasten toiminnan kannalta. Tukevat vatsalihakset auttavat myös selkää ja lantiota toimimaan hallitusti ja kivuttomasti. Raskauden aikana hormonaaliset muutokset löysyttävät kudoksia, jolloin jännesauma voi venyä kohdun suurentuessa ja vatsaontelon paineen kasvaessa. Tällöin puhutaan suorien vatsalihasten erkaantumasta eli diastasis recti abdominista. Vatsalihasten erkaantuminen on raskauteen liittyvänä normaalia ja lähes kaikille tapahtuu näin loppuraskaudesta. Yleisintä erkaantuma on navan seudussa, mutta erkaantuma voi suurimmillaan ulottua häpyluusta rintalastan alaosaan miekkalisäkkeeseen. Jännesauma on venymättömänä noin 2cm. Venyessään se voi olla yli 10cm. Erkaantumassa vatsa sattaa pömpöttää vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin ja tuntua pehmeän upottavalta vatsalihasten keskilinjassa. Tuntuman löytäminen vatsalihaksiin ja ryhdin ylläpitäminen saattavat olla vaikeita. Vatsalihasten erkaantumiseen ja palautumiseen vaikuttavat muun muassa edeltävät raskaudet, isokokoinen lapsi, monikkoraskaus sekä löysä kudostyyppi.

Kiinnostuitko?

Ilmoittaudu mukaan

Löydät kaikki tuntimme varauskalenterista, josta pääset myös ilmoittautumaan niihin. Lisätietoja ja ilmoittautuminen myös: info@pilatestapiola.fi, yhteydenottolomakkeella tai soittamalla 045 135 6178.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.