Revontulentie 8 D, 02100, Espoo
045 135 6178
info@pilatestapiola.fi
Seuraa meitä:
Palvelut

Äitiyspalvelut

Tulevana äitinä haluat varmasti voida hyvin ja harjoitella turvallisesti raskauden aikana. Sovelletulla harjoittelulla saat tukea hyvän ryhdin ja voimien säilyttämiseksi, jotta jaksaisit kantaa kasvavan vatsasi raskauden aikana sekä myöhemmin kantaa vauvaasi. Harjoittelu lisää myös kehotietoisuuttasi ja valmistelee synnytykseen. Lihasten vahvistumisen lisäksi opit myös rentouttamaan kehoasi paremmin. Synnytyksen jälkeen mukautettu harjoittelu on turvallista ja auttaa kehoasi palautumaan. Tasapainoisella harjoittelulla saat voimia ja jaksamista vauva-arkeesi.

Suosittelemme harjoittelun aloittamista fysioterapeutin yksityiskäynnillä ja keskustelemalla sinulle sopivimmasta harjoitteluvaihtoehdosta. Odottajille soveltuvat ryhmistä parhaiten Circuit-pienryhmä sekä Spiraalistabilaatio ja raskaanaolevien kurssit. Raskaana ollessasi voit osallistua myös matto– ja Reformer-pilatestunnille, mikäli vointisi niin sallii. Ohjaaja antaa sinulle tarvittaessa vaihtoehtoisia liikkeitä näillä tunneilla. Loppuraskautta kohden suurin osa haluaa vaihtaa Circuit-pienryhmään, jossa harjoitellaan rauhallisemmin yksilöllisten tavoitteidesi mukaan. 

Synnytyksen jälkeen voit aloittaa harjoittelun lopputarkastuksen jälkeen, mikäli palautumisesi on edennyt tavalliseen tapaan. Yksityistunnit ja Circuit-pienryhmä soveltuvat synnyttäneelle parhaiten, koska liikkeet valitaan yksilöllisesti tilanteesi mukaan, jolloin palautuminen on myös nopeampaa. Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä ja kannattaa keskustella ohjaajan kanssa, missä vaiheessa sinun on aika siirtyä varsinaisille ryhmätunneille. Synnyttäneille ja äideille yhdessä vauvan kanssa järjestetään myös äiti ja vauva tunteja.

Vatsalihasten erkaantuma

Vatsalihaksia yhdistää valkoinen jännesauma, linea alba, jonka napakkuus on tärkeää vatsalihasten toiminnan kannalta. Tukevat vatsalihakset auttavat myös selkää ja lantiota toimimaan hallitusti ja kivuttomasti. Raskauden aikana hormonaaliset muutokset löysyttävät kudoksia, jolloin jännesauma voi venyä kohdun suurentuessa ja vatsaontelon paineen kasvaessa. Tällöin puhutaan suorien vatsalihasten erkaantumasta eli diastasis recti abdominista. Vatsalihasten erkaantuminen on raskauteen liittyvänä normaalia ja lähes kaikille tapahtuu näin loppuraskaudesta. Yleisintä erkaantuma on navan seudussa, mutta erkaantuma voi suurimmillaan ulottua häpyluusta rintalastan alaosaan miekkalisäkkeeseen. Jännesauma on venymättömänä noin 2cm. Venyessään se voi olla yli 10cm. Erkaantumassa vatsa sattaa pömpöttää vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin ja tuntua pehmeän upottavalta vatsalihasten keskilinjassa. Tuntuman löytäminen vatsalihaksiin ja ryhdin ylläpitäminen saattavat olla vaikeita. Vatsalihasten erkaantumiseen ja palautumiseen vaikuttavat muun muassa edeltävät raskaudet, isokokoinen lapsi, monikkoraskaus sekä löysä kudostyyppi.

Kiinnostuitko?

Ilmoittaudu mukaan

Löydät kaikki tuntimme varauskalenterista, josta pääset myös ilmoittautumaan niihin. Lisätietoja ja ilmoittautuminen myös: info@pilatestapiola.fi, yhteydenottolomakkeella tai soittamalla 045 135 6178.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

© 2019. PilatesTapiola. Kaikki oikeudet pidätetään.