Revontulentie 8 D, 02100, Espoo
045 135 6178
info@pilatestapiola.fi
Seuraa meitä:
Palvelut

Äitiyspalvelut

Tulevana äitinä haluat varmasti voida hyvin ja harjoitella turvallisesti raskauden aikana. Sovelletulla harjoittelulla saat tukea hyvän ryhdin ja voimien säilyttämiseksi, jotta jaksaisit kantaa kasvavan vatsasi raskauden aikana sekä myöhemmin kantaa vauvaasi. Harjoittelu lisää myös kehotietoisuuttasi ja valmistelee synnytykseen. Lihasten vahvistumisen lisäksi opit myös rentouttamaan kehoasi paremmin. Synnytyksen jälkeen voit aloittaa harjoittelun lopputarkastuksen jälkeen, noin viikon 6 kohdalla. Mukautettu harjoittelu on turvallista ja auttaa kehoasi palautumaan. Tasapainoisella harjoittelulla saat voimia ja jaksamista vauva-arkeesi. 

Suosittelemme harjoittelun aloittamista yksityistunnilla äitiysfysioterapeutin tai pilatesohjaajan yksityiskäynnillä ja keskustelemalla sinulle sopivimmasta harjoitteluvaihtoehdosta. Halutessasi voit osallistua kursseille ja viikkotunneille kuitenkin suoraan.

PilatesTapiola:ssa ja Äitiysfysio Espoo:ssa painopiste harjoittelulla on yksilöllisessä harjoittelussa. Suositumpia tuntemamme ovatkin yksityistunnit ja  Circuit-pienryhmät, joissa harjoitellaan 4 hengen pienryhmässä omien tavoitteiden mukaisesti. Liikkeet valitaan yksilöllisesti sinulle, jolloin esim. synnytyksestä palautuminenkin on nopeampaa.

Kaikki äitiystunnit ovat sekä raskaanaoleville että synnyttäneille sopivia:
Raskaana ollessa soveltuvat myös:
Raskaana ollessasi voit osallistua myös matto- ja Reformer- pilatestunneille ja muillekin viikkotunneille, mikäli vointisi niin sallii. Ohjaaja antaa tarvittaessa vaihtoehtoisia liikkeitä näillä tunneilla. Loppuraskautta kohden suurin osa haluaa vaihtaa äitiystunneille tai Circuit-pienryhmään, jossa harjoitellaan rauhallisemmin yksilöllisten tavoitteidesi mukaan.
Synnyttäneille soveltuvat myös:
Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä ja sinun kannattaa keskustella ohjaajan kanssa, missä vaiheessa sinun kannattaa siirtyä muille viikkotunneille.

Vatsalihasten erkaantuma

Vatsalihaksia yhdistää valkoinen jännesauma, linea alba, jonka napakkuus on tärkeää vatsalihasten toiminnan kannalta. Tukevat vatsalihakset auttavat myös selkää ja lantiota toimimaan hallitusti ja kivuttomasti. Raskauden aikana hormonaaliset muutokset löysyttävät kudoksia, jolloin jännesauma voi venyä kohdun suurentuessa ja vatsaontelon paineen kasvaessa. Tällöin puhutaan suorien vatsalihasten erkaantumasta eli diastasis recti abdominista. Vatsalihasten erkaantuminen on raskauteen liittyvänä normaalia ja lähes kaikille tapahtuu näin loppuraskaudesta. Yleisintä erkaantuma on navan seudussa, mutta erkaantuma voi suurimmillaan ulottua häpyluusta rintalastan alaosaan miekkalisäkkeeseen. Jännesauma on venymättömänä noin 2cm. Venyessään se voi olla yli 10cm. Erkaantumassa vatsa sattaa pömpöttää vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin ja tuntua pehmeän upottavalta vatsalihasten keskilinjassa. Tuntuman löytäminen vatsalihaksiin ja ryhdin ylläpitäminen saattavat olla vaikeita. Vatsalihasten erkaantumiseen ja palautumiseen vaikuttavat muun muassa edeltävät raskaudet, isokokoinen lapsi, monikkoraskaus sekä löysä kudostyyppi.

Kiinnostuitko?

Ilmoittaudu mukaan

Löydät kaikki tuntimme varauskalenterista, josta pääset myös ilmoittautumaan niihin. Lisätietoja ja ilmoittautuminen myös: info@pilatestapiola.fi, yhteydenottolomakkeella tai soittamalla 045 135 6178.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

© 2019. PilatesTapiola. Kaikki oikeudet pidätetään.